Direct contact? Bel: 085 018 6000
Klanten vertellenscore5.0

ActivFinance blog

Tips om wanbetalingen te voorkomen en slimmer te ondernemen

Op 13 november 2020
Tips om wanbetalingen te voorkomen en slimmer te ondernemen

Het is altijd prettig als klanten hun facturen snel betalen. Maar door wanbetalingen kan het best lastig zijn om je liquiditeit te verbeteren en je bedrijf gezond te houden. Daarom is het verstandig om de kredietwaardigheid van je klanten extra goed te controleren. ActivFinance geeft je een paar handige tips en voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat je lang op je geld moet wachten.

Check Google en sociale media

Een makkelijke, kosteloze manier om te beoordelen of een klant afspraken nakomt is om de online presence te checken. Meestal is het bedrijf vindbaar via Google en kom je zonder al teveel moeite reviews en beoordelingen tegen die inzicht geven in de betrouwbaarheid. Ook op Facebook en andere sociale media kun je reacties tegenkomen die een beter beeld geven van de reputatie en het (betaal)gedrag van je klant.

Vraag gegevens op bij de Kamer van Koophandel

Een andere manier om de financiële status van je klant in te schatten is door gegevens op te vragen bij de Kamer van Koophandel. Tegen betaling kun je een uittreksel van het Handelsregister bestellen, met daarin informatie zoals de oprichtingsdatum, de rechtsstructuur en meer. Ook kun je een jaarrekening opvragen waarmee je de financiële ontwikkeling, kredietwaardigheid en de financiële positie van de onderneming kan analyseren.

Kijk eens kritisch naar je eigen facturen

Het helpt natuurlijk ook om inzicht te krijgen in de wensen van je klant. Wordt de factuur bijvoorbeeld in goede orde ontvangen? Is de inhoud ervan goed te begrijpen en zijn de betalingsvoorwaarden duidelijk genoeg voor de klant? En biedt je wel voldoende betaalmethoden aan? Allerlei vraagtekens die je kunt wegnemen om wanbetalingen te voorkomen en verminderen.

Betaalgedrag van gemeenten

Het is daarnaast handig om in te zoomen op de omgeving waar jouw klant vandaan komt, vooral als het om een gemeente gaat. In opdracht van MKB-Nederland wordt regelmatig onderzoek gedaan naar het betaalgedrag van lokale overheden, waarbij ondernemers aangeven hoe snel hun facturen worden betaald. Het betaalgedrag per sector wordt geanalyseerd in de Graydon Barometer Betaalgedrag. Hoe sneller, hoe beter natuurlijk voor de liquiditeit van het bedrijf.

In het midden en noorden van het land wordt over het algemeen snel betaald; in de gemeente Gooise Meren wordt bijvoorbeeld 88% van de facturen binnen dertig dagen voldaan. In Laren is dat 90% en in Hilversum wordt zelfs 95% op tijd betaald. Almere scoort minder goed; daar staat een factuur gemiddeld 36 dagen open voordat een mkb-er zijn geld krijgt. Meer weten? Het betaalgedrag van jouw gemeente is hier te bekijken.

Factuur financiering

Heb je ondanks deze voorzorgsmaatregelen toch te maken met klanten die hun facturen niet (op tijd) betalen? En wil je toch zo snel mogelijk doorgaan met ondernemen? Dan kun je een factuur financiering overwegen. Hiermee ontvang je de betaling van de factuur als voorschot en houdt je de liquiditeit van je bedrijf op peil.

Hoe verbeter je je eigen kredietwaardigheid?

Kredietwaardigheid is ook een term die opduikt bij leningen. Financiers zijn strenger geworden en willen in de regel alleen geld verstrekken aan bedrijven die kredietwaardig oftewel financieel gezond zijn. Hoe gezonder een bedrijf, hoe hoger de kredietwaardigheid. Dat kan van invloed zijn op de rente en overige condities waaronder je kunt financieren. ActivFinance adviseert je graag over de mogelijkheden om je eigen kredietwaardigheid te verbeteren. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek!

Neem contact op Kijk op onze website

Waarom ActivFinance?
  • Persoonlijk contact
  • Snel en gemakkelijk
  • Creatief in oplossingen
  • Het beste netwerk
  • De ideale financiering
  • 100% beveelt ons aan
Vragen?
Neem contact op

Wij helpen je graag verder

 Telefoon: 085 - 018 6000